Als de thermometer ’s ochtends onder nul zakt, is krassen op het raam aan de orde van de dag. Goed voor wie een garage of een standkachel heeft. Deze laatste zorgt niet alleen voor vrij zicht, maar verwarmt ook het interieur en de motor voor. auto motor und sport geeft tips over dit extra gemak.
Standkachels verkorten de koudloopfase
Volgens de wetgever is het verboden om automotoren onnodig te laten draaien. Dus het starten van de motor en vervolgens de ramen vrij krabben is illegaal. Bovendien doet de coureur de motor geen goed als hij hem bij temperaturen onder het vriespunt stil laat draaien. Bij koud stationair draaien zijn het verbruik en de vervuiling drie keer zo hoog als bij een warme motor. Met een standkachel heb je deze problemen niet. De extra verwarming maakt de ruiten niet alleen ijsvrij, maar verkort ook de schadelijke koudloopfase van de motor aanzienlijk. Een standkachel vermindert dus slijtage.
Hier kan je verwarmen in de cabine
Met uitzondering van tankstations en andere plaatsen met zeer gevaarlijke stoffen, kunt u vrijwel overal in de stand verwarmen. De ANWB waarschuwt echter: “Het kan verboden zijn in garages of parkeergarages. Om veiligheids- en gezondheidsredenen mogen chauffeurs de hulpverwarming niet gebruiken in gesloten ruimtes. Het verbruikt zuurstof in de lucht die we inademen, verontreinigende stoffen en uitlaatgassen vervuilen de lucht en kunnen vergiftigingsverschijnselen optreden, maar er is niets op tegen de werking van een elektrische standkachel, ook niet in gesloten ruimtes.
Zo lang kun je voorverwarmen
Omdat de extra verwarming de accu van het voertuig belast, mag de opwarmfase nooit langer duren dan de reis zelf. De ANWB wijst er ook op dat “bij temperaturen onder nul het zinvol kan zijn om de startaccu van tijd tot tijd thuis op te laden, wanneer het voertuig voornamelijk wordt gebruikt voor korte ritten.”
Retrofitten is probleemloos
De standkachel bestelt u natuurlijk het gemakkelijkst bij de aanschaf van een nieuwe auto. Niet elke autofabrikant biedt de standkachel echter als extra aan voor elk model. Maar dat betekent niet automatisch vrijstelling. Vrijwel elke auto op de markt kan dankzij voertuigspecifieke inbouwsets achteraf worden uitgerust met een extra verwarming; dit geldt ook voor jongere gebruikte auto’s. De kosten van het achteraf inbouwen van een standkachel zijn afhankelijk van verschillende factoren. Dit omvat de kachel zelf, het gewenste bedieningselement en de installatie-inspanning in de werkplaats. Gemiddeld rekenen de workshops zo’n 1.300 euro voor het complete pakket.
Bespaar brandstof en bescherm het milieu
Omdat standkachels bij auto’s altijd in het koelwatercircuit zijn geïntegreerd, verwarmen ze ook het motorblok voor. Doordat de olie ook opwarmt en dunner wordt, start de motor ook bij temperaturen onder het vriespunt probleemloos. Bij een opwarmfase van een half uur verbruikt een moderne standkachel op diesel ongeveer 0,2 liter brandstof. Dit komt overeen met ongeveer 30 cent bij de huidige brandstofprijzen. Deze kosten worden ruimschoots gecompenseerd door de aanzienlijk kortere koudloopfase van de motor. Want hoe langer de koude start, hoe hoger het verbruik. Dit geldt ook voor emissies.
De beveiliging wordt verhoogd en er wordt tijd bespaard
Als het ijs al door de extra verwarming van de ramen is verwijderd, is het vervelende krabben, dat ook kostbare tijd kost, niet meer nodig. Dit vermindert stress voor het werk en verhoogt de veiligheid. Want het zicht wordt ook verbeterd doordat verwarmde autoruiten van binnen niet bezoedelen. Doordat het koelwater wordt voorverwarmd, produceert de voertuigverwarming direct warmte. In een goed getemperde auto kan de dikke winterjas op de achterbank worden gelegd en beperkt daardoor de mobiliteit van de bestuurder niet.
Bedien de standkachel met uw mobiele telefoon
De standkachel kan op vele manieren worden gestart. Ofwel via het bedieningselement in de auto zelf of comfortabel via een timer of afstandsbediening. Afhankelijk van de uitvoering hebben de mobiele bedieningstools zelfs de mogelijkheid om verwarmingsperiodes vooraf te programmeren. Leuk is de telefonische start van een standkachel die Eberspächer en Webasto aanbieden. Een ontvanger accepteert oproepen vanaf zijn huistelefoon, op voorwaarde dat hij beltonen met meerdere frequenties of sms kan verzenden. Smartphonebezitters profiteren van gratis apps waarmee iPhones en Android-apparaten de standkachel op afstand kunnen bedienen.
Levensduur standkachels verlengd
Laat het installeren en gebruiken – chauffeurs hoeven in de regel niets meer te doen met hun extra verwarming. Want standkachels werken normaal gesproken volledig onderhoudsvrij. Ze zijn ontworpen om de levensduur van een auto, of zelfs langer, mee te gaan.
Verbouwen is het niet waard, nieuwe kopen
Nu, gezien de lange levensduur van een standkachel, komt u misschien op het idee om deze te laten ombouwen als u van voertuig wisselt. Dat zou in principe ook kunnen, er is immers voor bijna elke auto een passende montageset. De kosten spreken dit echter tegen. Het is immers niet alleen nodig om de bestaande kachel te verwijderen, maar ook om het watercircuit in het oude voertuig in de oorspronkelijke staat te herstellen, wat niet de moeite waard is. Het is logischer om het oude voertuig met een standkachel te verkopen. De verwarming verbetert de auto technisch en verhoogt tegelijkertijd het potentiële inkomen. Als u een nieuwe auto heeft, moet u – indien mogelijk – de standkachel ook af fabriek bestellen. Dit is vaak zelfs goedkoper dan ze later opnieuw aan te brengen.
Standkachels werken steeds effectiever
Conventionele standkachels hebben ongeveer een half uur nodig om het ijs van de ruiten te verwijderen. Maar het is ook veel sneller. Dankzij geïntegreerde thermomanagementfuncties en intelligente regeling van de watercircuits in het voertuig zorgen de modernste standkachels voor een helder zicht terwijl de chauffeur geniet van zijn ontbijtkoffie. “Metingen hebben een ontdooitijd van twaalf minuten aangetoond”.
Nieuwe apparaten verbruiken de batterij nauwelijks
Opwarmtijd is rijtijd: Dit is de vuistregel die fabrikanten van standkachels noemen. Hierin wordt beschreven dat er een bepaalde afstand nodig is om de accu op te laden na gebruik van de bijverwarming. Een bijverwarming heeft immers – naast brandstof – ook elektriciteit nodig om te kunnen werken om alle functies aan te sturen. Moderne apparaten met korte opwarmtijden zijn meer geschikt voor forenzen op korte afstand. Bij nieuwere apparaten is het risico dat een extra verwarming de batterij leegzuigt niet meer het geval.
Standkachel is ook airconditioning
Een standkachel zorgt niet alleen in de winter voor aangename temperaturen in de auto. In de zomer schakelt de chauffeur voor het starten de standkachelventilator in en gebruikt de frisse lucht van buiten om de opgebouwde warmte uit het interieur te verdrijven. HEtr worden dus mee een soort standairco vrachtwagen cabines.